دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری شبکه مخابرات خراسان رضوی برای مرحله دوم انتخابات در پایداری کامل قرار گرفت نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار مدیرکل آژانس اتمی با میخائیل اولیانوف پاسخ حزب‌الله به حملات اسرائیل به جنوب لبنان ۷ نیروی طالبان در انفجار بدخشان کشته شدند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: دشمن همیشه درصدد ضربه‌زدن است پیام تبریک شی جین‌پینگ به پوتین اوجی: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۶۷۶ رسیده است جشن گرامیداشت روز دختر؛ «دختران آرمانی» | رئیس‌جمهور: دختران امروز آینده‌سازان و نقش‌آفرینان کشور هستند وزیر کشور: مرحله دوم انتخابات مجلس به اندازه مرحله اول مهم است | آخرین اخبار از صدور گواهینامه موتور برای بانوان سخنگوی دولت: برخی چهره‌های سیاسی برای اینکه عملکردشان با امروز مقایسه نشود، دست به فضاسازی می‌زنند دهقان: دارایی بلوکه‌شده در عراق نداریم | جنایت‌های صهیونیست‌ها مستندسازی می‌شود گزارش دیوان محاسبات درباره عدم‌ انجام تکالیف قانونی توسط بنیاد شهید و صندوق بازنشستگی اسماعیلی: نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است ویدئو | جنگنده‌های اسرائیل محل استقرار چادر‌های آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند زارع‌پور: آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور رسید مقاومت فلسطین با نیرو‌های اشغالگر در شرق رفح درگیر شد امیرعبداللهیان: زمینه برای آتش‌بس دائمی و حل مساله در غزه فراهم است اینفوگرافی | مقایسه ۳ سال دولت رئیسی در مقابل ۸ سال دولت روحانی استقرار ۲۸ شعبه اخذ رأی سیار در کلات | ۲۷ هزار نفر در کلات واجد شرایط رأی‌دادن هستند + فیلم
سرخط خبرها

قانون گرایی؛ وجه تمایز یک جامعه متمدن

  • کد خبر: ۱۳۹۶۸۲
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
قانون گرایی؛ وجه تمایز یک جامعه متمدن
اگر بخواهیم مشکلات فعلی جامعه را به طور اساسی و ریشه‌ای حل کنیم، یکی از راه‌ها این است که قانون ستیزی و قانون گریزی را خاتمه بدهیم.

یکی از ریشه‌های جدی بسیاری از مشکلات ما در عرصه‌های مختلف، قانون ستیزی و قانون گریزی است.

ما اگر بخواهیم مشکلات فعلی جامعه را به طور اساسی و ریشه‌ای حل کنیم، یکی از راه‌ها این است که قانون ستیزی و قانون گریزی را خاتمه بدهیم و اینکه همه بپذیرند در جامعه به قانون تمکین کنند و حرف آخر را قانون بزند.

اگر فشار‌ها و تبلیغاتی که صورت می‌گیرد تا قانون در کشور ما اجرا نشود، به مطالبه برای اجرای قانون تبدیل شود یا به عبارتی اگر افرادی که به قوه قضائیه فشار می‌آورند که چرا قانون را اجرا می‌کند، دست از منافع خودشان بردارند و همه با هم مطالبه کنیم که چرا قانون در جا‌هایی اجرا نمی‌شود، قطعا موجب رشد و ترقی و تکامل کشور ما خواهد شد.

در واقع باید گفت تفاوت یک جامعه متمدن و یک جامعه غیر متمدن در اجرای قانون است و کسانی که به دنبال تعدیل اجرای قانون در کشورند، تمایل دارند کشور از عرصه تمدن به توحش برسد.

به همین دلیل موضوع قانون گرایی، امری بدیهی است که بعضی‌ها یا متوجه نیستند یا نمی‌خواهند که متوجه شوند.

ما حتی باید قوانین اجرا نشده را مطالبه کنیم. حالا اگر قوه قضائیه یا هر دستگاه دیگری وظایف قانونی خودش را اجرا کرد، باید تشویق بشود و نباید با مباحث عاطفی و تبلیغاتی مانع اجرای قانون شویم.

آن‌هایی که این روز‌ها در قالب یک حرکت جاهلانه، شاید عاطفی و خیلی وقت‌ها مغرضانه می‌خواهند جلو اجرای قانون توسط قوه قضائیه را بگیرند، باید متوجه باشند که اگر این رویه در کشور جاری شود، خود این افراد یا خانواده آن‌ها ممکن است مورد هجوم سارقان مسلح، اراذل و اوباش قرار بگیرند. در این صورت هم آیا حاضرند برای مجرمین دلسوزی کنند؟ این سؤالی است که این افراد باید پاسخ بدهند.

قوه قضائیه تاکنون معقول رفتار کرده است و وظایف قانونی خودش را انجام داده و به مسائل حاشیه‌ای و فرعی نیز ورود نکرده است.

اما به منظور اینکه برای جامعه روشن‌تر شود که چرا افرادی اعدام می‌شوند، شایسته است که دادگاه‌های این افراد پخش و کامل شفاف سازی شود که این افراد چه سوابقی داشته اند.
به عبارت دیگر قوه قضائیه با آگاه سازی جامعه تبیین کند که چرا این افراد محکوم به اعدام شدند. این می‌تواند یکی از مصادیق جهاد تبیین باشد.

وقتی اطلاع رسانی دقیق و تخصصی و هوشمندانه‌تر درباره این مجرمین اتفاق بیفتد، اکثریت جامعه با این رویه قوه همراه خواهند شد.

تاکنون اصرار قوه قضائیه بر اجرای قانون، پسندیده و قابل تقدیر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->